Kamil Nešetřil

Geodata, informace, modely, software

Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


AI pro práci s odbornou literaturou

Obecné

  • Perplexity – odpovídá na otázky, ale nekecá a cituje zdroje
  • ChatGPT – pomůže s jazykem; inspiruje, navede na další klíčová slova
  • NotebookLM – z vámi vložených dokumentů (či odkazů na web) udělá souhrn a anglicky namluví podcast (rozhovor o obsahu)
  • Google AI Studio – diskuse nad sdílenou obrazovkou; aplikace (TypeScript)
  • Grok – Josef Chaloupka doporučuje pro programování

Uměligence – David Grudl (včetně podcastu)

  • 🔒 Claude – velký kontext (dlouhé dotazy, dlouhá konzistentní komunikace), ALE pouze v placené verzi

Deep research

= Hloubkový výzkum
Vyhledává na internetu, analyzuje výsledky, … stále dokola.
Když se zeptáte v češtině, bude hledat především české zdroje.
Je vhodné chatu nahrát rozepsanou semestrálku a plné texty článků, které nemá k dispozici.

Zdarma v:

Akademické

  • Scite_ multioborová databáze s analytickým AI asistentem. Kromě plných textu i citace a citační kontext, (lze zobrazit přesná znění, která potvrzují, nebo vyvracejí konkrétní závěry).
    • Má nakoupeno TUL. Klikněte na Sign in a přihlaste se přes Google, následně Shibboleth. info v češtině
    • Součástí služby je také nástroj scite_ Assistant, který ověřuje texty vytvořené umělou inteligencí (včetně ChatGPT) a zajišťuje, aby nebyla uváděna nepravdivá tvrzení, přičemž uvádí zdroj odkazu pro každý výrok.

  • Consensus – zaškrtnout Synthesize; není česky
  • SCISPACE – vypíše tabulku článků s uživa­telem definovanými sloupci s požadovanými detaily z článku (např. využitá knihovna, koncentrace částic atd.). Deep Review. Alternativa: Elicit1)
Is Elicit search a full replacement for systematic review database search?
No. We recommend using Elicit as a supplement to traditional database search in systematic reviews. Because Elicit uses semantic search instead of keyword search, it will often uncover papers you might otherwise miss.

🔒 SHIT

  • Sourcely – napiš text a ono to doplní odkazy na literaturu 💩
  • Scholarcy – strukturované shrnutí vědeckého článku (zdarma a bez registrace, i když se to nezdá) 💩
  • Bohrium – plate si Kamil Nešetřil a Jaroslav Nešetřil

Další (M. Zizienová) nebo spíš novější.

Tomáš Foltýnek: Umělá inteligence a akademická etika

Jak citovat AI (Marta Zizienová)

Využití umělé inteligence při výuce a tvůrčí práci (směrnice rektora TUL) — Výňatek:

… Technická univerzita v Liberci tento trend akceptuje a podporuje využívání nástrojů umělé inteligence při výuce, psaní vysoko­školských kvalifikačních prací a tvůrčí práci. … Zásadním etickým principem je odpovědnost autora/​uživatele umělé inteligence. Při využívání nástrojů umělé inteligence se autor/​uživatel řídí následujícími pravidly:

  • Za výsledek odpovídá autor (zaměstnanec, student). Umělou inteligenci lze využívat pro různé podpůrné činnosti, ale autor odpovídá za správnost jejích výsledků, pokud se je rozhodne použít.
  • K výstupům umělé inteligence je třeba přistupo­vat kriticky. Mohou vycházet ze zastara­lých dat, mohou se v nich projevovat náhodné faktory a jiné obtížně předvídatelné vlivy.
  • Nástroje založené na umělé inteligenci nejsou považovány za spoluautory díla ani se neuvádějí v seznamu použité literatury.
  • Použití nástrojů tohoto typu je třeba v textu výslovně uvést, včetně jejich konkrétní identi­fikace, například větou „Při přípravě textu byl využit program ChatGPT 3.5.“. V závislosti na míře jejich využití případně upřesněte, ve kterých konkrétních částech práce byly využity. Bez upřesnění bude deklarace vztažena na celou práci. Nepřiznané využití nástrojů umělé inteligence je v principu stejné jako práce psané na zakázku (což je považováno za jednu z forem plagiátorství).
  • Při přípravě vědeckého textu je třeba respektovat pravidla časopisu či konference, kde text má být publikován.

Využití nástrojů umělé inteligence není dovoleno při ověřování znalostí v rámci zápočtů a zkoušek, nestanoví-li vyučující jinak.

Rizika AI

Podle komiksu Vzpoura mozků (ABC mladých techniků a přírodovědců, 1977–1979).


1)
Umí i analyzovat vložená PDF a doporučovat výzkumné teze. V současnosti jde o nejlepší nástroj ke tvorbě rešerší. Zdroj: propagační e-mail.
Poslední úprava: