Využití umělé inteligence při výuce a tvůrčí práci (směrnice rektora TUL). — Výňatek:
… Technická univerzita v Liberci tento trend akceptuje a podporuje využívání nástrojů umělé inteligence při výuce, psaní vysokoškolských kvalifikačních prací a tvůrčí práci. …
Zásadním etickým principem je odpovědnost autora/uživatele umělé inteligence. Při využívání nástrojů umělé inteligence se autor/uživatel řídí následujícími pravidly:
Za výsledek odpovídá autor (zaměstnanec, student). Umělou inteligenci lze využívat pro různé podpůrné činnosti, ale autor odpovídá za správnost jejích výsledků, pokud se je rozhodne použít.
K výstupům umělé inteligence je třeba přistupovat kriticky. Mohou vycházet ze zastaralých dat, mohou se v nich projevovat náhodné faktory a jiné obtížně předvídatelné vlivy.
Nástroje založené na umělé inteligenci nejsou považovány za spoluautory díla ani se neuvádějí v seznamu použité literatury.
Použití nástrojů tohoto typu je třeba v textu výslovně uvést, včetně jejich konkrétní identifikace, například větou „Při přípravě textu byl využit program ChatGPT 3.5.“. V závislosti na míře jejich využití případně upřesněte, ve kterých konkrétních částech práce byly využity. Bez upřesnění bude deklarace vztažena na celou práci. Nepřiznané využití nástrojů umělé inteligence je v principu stejné jako práce psané na zakázku (což je považováno za jednu z forem plagiátorství).
Při přípravě vědeckého textu je třeba respektovat pravidla časopisu či konference, kde text má být publikován.
Využití nástrojů umělé inteligence není dovoleno při ověřování znalostí v rámci zápočtů a zkoušek, nestanoví-li vyučující jinak.