Obsah
Trvalý odkaz sem:
is.gd/metody
Metodika vědecké práce
- Odborné podklady jsou na tomto webu, testy jsou na e-learningu MVPB (odkaz vlevo).
- Položky 🔒 jsou skryté i když je vidíte, když promítám.
Úvod
Prezentace UDI do slidu 29 (slidy obsahují informace, které jsou uvedeny i v jiných Dokumentech Google)
- UDI 1 (do 28. minuty)
Pavel Jungwirth: Publikuj nebo zemři! 2) – populárně pojaté líčení o tom, co je vědecký článek, a o jeho cestě od napsání k vydání.
Dobrovolný domácí úkol: Vytvořit strukturu své vysokoškolské kvalifikační práce tak, aby do ní bylo možno „házet“ obsah. Stáhnout si plný text článku (například na ScienceDirect) a identifikovat v něm jednotlivé části a prohlédnout si, jak je citována literatura.
- PLÍVA, Zdeněk, Jindra DRÁBKOVÁ, Jan KOPRNICKÝ a Leoš PETRŽÍLKA, 2023. Metodika zpracování bakalářských a diplomových prací. 4. upravené vydání. Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-668-4.
- Totéž v angličitně3)
- PETRŽÍLKA, Leoš, 2023. LibreOffice Writer verze 7.5: Tipy pro akademické a školní práce. Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-674-5. Stáhnout PDF.
Informační zdroje
Podrobnější seznam zdrojů včetně AI (Marta Zizienová?)
AI
Obecné
- Perplexity – odpovídá na otázky, ale nekecá a cituje zdroje (jako Bing)
- ChatGPT – pomůže s jazykem; inspiruje, navede na další klíčová slova
Akademické
- Scholarcy – strukturované shrnutí vědeckého článku (zdarma a bez registrace, i když se to nezdá)
Consensus– vyhledávač článků SHIT
Tomáš Foltýnek: Umělá inteligence a akademická etika
Jak citovat AI (Marta Zizienová)
Využití umělé inteligence při výuce a tvůrčí práci (směrnice rektora TUL). — Výňatek:
… Technická univerzita v Liberci tento trend akceptuje a podporuje využívání nástrojů umělé inteligence při výuce, psaní vysokoškolských kvalifikačních prací a tvůrčí práci. … Zásadním etickým principem je odpovědnost autora/uživatele umělé inteligence. Při využívání nástrojů umělé inteligence se autor/uživatel řídí následujícími pravidly:
- Za výsledek odpovídá autor (zaměstnanec, student). Umělou inteligenci lze využívat pro různé podpůrné činnosti, ale autor odpovídá za správnost jejích výsledků, pokud se je rozhodne použít.
- K výstupům umělé inteligence je třeba přistupovat kriticky. Mohou vycházet ze zastaralých dat, mohou se v nich projevovat náhodné faktory a jiné obtížně předvídatelné vlivy.
- Nástroje založené na umělé inteligenci nejsou považovány za spoluautory díla ani se neuvádějí v seznamu použité literatury.
- Použití nástrojů tohoto typu je třeba v textu výslovně uvést, včetně jejich konkrétní identifikace, například větou „Při přípravě textu byl využit program ChatGPT 3.5.“. V závislosti na míře jejich využití případně upřesněte, ve kterých konkrétních částech práce byly využity. Bez upřesnění bude deklarace vztažena na celou práci. Nepřiznané využití nástrojů umělé inteligence je v principu stejné jako práce psané na zakázku (což je považováno za jednu z forem plagiátorství).
- Při přípravě vědeckého textu je třeba respektovat pravidla časopisu či konference, kde text má být publikován.
Využití nástrojů umělé inteligence není dovoleno při ověřování znalostí v rámci zápočtů a zkoušek, nestanoví-li vyučující jinak.
🐭 Cvičení vyhledávání — V tabulce si vyberte jeden vyhledávač a předveďte vyhledávání v něm pro účel vaší BP/DP či projektu atd. Nepřipravujte si slidy. Ukažte zajímavosti, obtíže, praktické tipy. Vyhodnoťte užitečnost. Nenuďte. Velmi stručně zopakujte, co bylo řečeno o daném vyhledávači na přednášce. Stručnost a výstižnost je velikou ctností!
Citace
Bibliografický manažer Zotero
Zotero 𝒦𝒩
ZIZIENOVÁ, Marta, Pavla VRABCOVÁ, Jan KOPRNICKÝ a Luboš BĚHÁLEK, 2023. Metodika citování. Třetí upravené vydání. Technická univerzita v Liberci. ISBN 978-80-7494-650-9 pdf
- Změny v ISO 690:2022 (přehledný web o citování ze ZČU)
- Doplňující poznámky: Nešetřil: Citace 6)
🐭 Společné psaní semestrální práce, veřejné vystoupení
🐭 Pokročilé vyhledávání
- Bellingcat's Online Investigation Toolkit (OSINT – open source intelligence)
- např. Forensically
Duševní vlastnictví
Metodologie vědy
Paradigmata, kritické myšlení atd atd. 9)
Peer-Review: Ensuring Quality or Enforcing Orthodoxy?
Václav Vavryčuk: Paradox dvojčat a relativita času – zpochybňuje paradigma (speciální teorii relativity)
Doplňková témata
Liberecké knihovny
Jak dál
- Semináře akademických dovedností pro TUL (odkazy vedou na prezentace)
- Pro doktorandy: Na Akademii věd v Praze: Kurz základů vědecké práce, kurz Academic Writing. Publikujte vlastní články a recenzujte články jiných (například s pomocí „sociální sítě“ Publons).